Akademik Zukorlić: Finansiranje državnih i nefinansiranje privatnih univerziteta primjer je nelojalne konkurencije
21. Juna 2019.Dr. Fehratović: Novi zakon o nauci zaustaviće odliv talenata
25. Juna 2019.Predsjednik Odbora za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo Republike Srbije dr. Muamer Zukorlić u Skupštini Srbije govorio o Prijedlogu zakona o nauci i istraživanjima. Suštinski iskorak je, poručuje, na polju institucionalnog finansiranja, obezbjeđivanja sigurnosti ustanovama i institucijama kao i pojedincima koji se bave naukom. Zakon kojem, kaže, treba dati šansu.
Odbor za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo Prijedlogu zakona o nauci i istraživanjima prišao je krajnje ozbiljno smatrajući ga veoma važnim za razvoj i budućnost države i društva. Srbija se, podsjeća dr. Zukorlić u obraćanju u Skupštini, kreće između 31 i 42 mjesta u svijetu kad je u pitanju nauka i doprinos u nauci, što napominje, za druge aspekte razvoja nije slučaj gdje se nalazi mnogo niže. Višedecenijsko iskustvo s naukom i organizacijom nauke i institucionalnim odnosom prema nauci pokazalo je, kaže, izvjesne nedostatke.
– Ono što je bila očita ideja s ovim Zakonom jeste upravo otklanjanje tih nedostataka. Suštinski iskorak s ovim Zakonom je na polju institucionalnog finansiranja, obezbjeđivanja sigurnosti ustanovama i institucijama kao i pojedincima koji se bave naukom i mislim da je to veoma dobar razlog za donošenje ovog Zakona i za davanju pune podrške ovom prijedlogu Zakona. Ovo nije ukidanje projektnog finansiranja već se sada radi o kombinovanom finansiranju nauke.
U obrazloženju navodi da institucionalno finansiranje daje sigurnost samoj ustanovi, a projektno obezbjeđuje potrebnu dinamiku u pogledu konkurentnosti i potrebne motivacije. Pored uobičajene procedure predviđene za tretiranje Zakona , Odbor za obrazovanje na čijem je čelu dr. Zukorlić, pribjegao je i mehanizmu javnog slušanja gdje je u Narodnoj skupštini učestvovalo više od 120 ljudi iz svih struktura vezanih za nauku, svi rektori univerziteta, predstavnici svih naučnih ustanova, naučnih tijela, kao i vladinih i svih drugih. Odziv, kaže, sjajan.
– Čuli smo kvalitetne stavove, sugestije, od veoma pozitivnih ocijena uz isto tako sugestije s kritičkim prizvukom, kao i konstruktivne koje se mogu uzeti u obzir i kroz dalju raspravu, odnosno amandmane.
Namjera s javnim slušanjem bila je i ta da se narodnim poslanicima omogući da dublje uđu materiju i čuju obraloženja i od strane vlade, odnosno ministarstva kad su u pitanju ponuđena rješenja ali isto tako da se i informišu i edukuju o ponuđenom zakonskom tekstu kako bi mogli kvalitetno učestvovati u skupštinskoj raspravi i isto tako pripremiti amandmane
– Pored primjetnih pozitivnih ocjena iskazane su i neke rezerve koje su vjerovatno bile prisutne i tokom javne rasprave. To je pitanje svojevrsne redukcije ili možda nedorečenosti onog dijela Zakona koji se tiče nauke na Univerzitetu.
To se, kako kaže, tiče i one trajne dileme da li nauku tretirati odvojeno od visokog obrazovanja ili zajedno i u pogledu zakonske regulative ali i u pogledu same organizacije. Mogući nedostaci mogu se, ističe, riješiti kvalitetnim zakonskim podaktima kao i operativnim rješenjima kroz samu implementaciju Zakona.